6 tips hur du kommer igång med yoga - hemifrån!

Kom igång med yoga - hemifrån!

Yoga är något som passar alla. Det betyder inte att man måste slänga sig upp i massa avancerade positioner utan mycket handlar om att kunna applicera yogan i vardagliga livet. Andningsteknik är något som de allra flesta har nytta av, för att stressa ner och hitta ett fokus i nuet. Att yoga hemifrån är ett av de bästa sätten att komma igång och personligen så föredrar jag det framför att träna i en lokal med andra människor (troligen den introverta sidan inom mig som spökar)

Yoga har, som ni säkert vet, hälsofrämjande effekter:

- Tränar balans
- Tränar styrka
- Perfekt för stretching
- Avspänning / mindfulness


6 snabba tips

1. Yoga utan krav
Vanligt stöter jag på människor som sätter höga krav redan från början om vad de vill uppnå. Det jag har lärt mig genom åren är att yoga ska vara kravlöst och man ska ALDRIG tvinga in sin kropp i en position som den inte behärskar. Gym-yoga är rätt problematiskt på det sättet, då man gärna vill utföra det som grannen gör. När du är hemma kan du släppa den stressen och lyssna in kroppen. Utsätt den inte för något som är smärtsamt. Yoga ska också vara något som känns kul💗

2. Yoga till en video
Lättaste sättet att lära sig grunder är att följa en yogavideo på youtube. Där går de igenom viktiga grunder som andningsteknik och att hitta magstödet. Tips är: Yoga with Adriene, Tara Stiles och Boho beautiful. Såklart finns det enormt många andra, men det är mina tre favoriter :-)

3. 5-minuters yoga
Ibland kanske vi inte har tid till att yoga, men oftast har vi 5 minuter innan sängdags. Ett tips är då att göra några avslappnande stretchövningar och andas djupt. Det är ett fint sätt att samla tankarna och gå ner i varv. Lägg gärna undan mobilen, ifall du inte följer en video såklart.

4. Avancera inte yogan för mycket
Som den tidigare rubriken så behöver du inte spendera över 60 minuter på att yoga. Detsamma gäller om du gymmar eller går på pass. Less is more ;-)

5. Vad är ditt mål?
Handlar det om att gå ner i varv? Bli starkare/uthålligare? Gå upp/ner i vikt? Att göra ett konkret mål kan göra det lättare att välja ut vilken yogaform som passar just dig. Personligen vill jag ha mycket rörelse i min yoga och det kan gärna få bli lite svettigt. Då passar en yoga med mer fart (kolla in Tara Stiles). Det finns också lugnare varianter där man mer fokuserar på andningen och mindfulness (kolla Yoga with Adriene).

6. Gå inte ut för hårt
Som förra punkten, sätt inte upp orimliga mål. Bestäm dig att börja att yoga två ggr i veckan. Om det så är ett fem minuters pass eller om det är ett 45-minuters pass, det bestämmer du själv. Yogan är kravlös och ska inte skapa stress. Många väljer att gå all-in i ca två veckor, sen tröttnar man eller drar på sig en förkylning och kommer inte tillbaka efter det. Det är då bättre att ta en vilodag och samla motivationen igen. Bästa tipset är verkligen att prova olika youtubevideos, finns så enormt många bra yogalärare - så in och kika :-)

Min egen utveckling

Jag tänker (äntligen!) berätta att jag har lyckats utveckla min favorit yoga-pose "peacock", "påfågeln" eller som den heter i snskrit: "Mayurasana". Det är en fantastisk övning där man fokuserar på: Styrka, kraft, balans, rörlighet och muskeluthållighet. Det är en övning som aktiverar: armar, axlar, rygg, bål och ben. Det krävs inte heller någon utrustning för att utföra övningen heller. Jag älskar denna övning just för att det känns som att man flyger. Det är också kul att se att det blivit resultat. Har under hösten försökt bygga mer muskler och därför legat på ett kaloriöverskott. När jag ser på min första video och ser hur jag tog upp mig i positionen så känner jag att det har hänt enormt mycket. Jag litar mer på min kropp och vet att jag kommer kunna hålla balansen. Det tror jag är den största skillnaden - synsättet.


Hur du tar dig upp i Mayurasana

Det vanligaste sättet att utföra övningen på är att ha händerna riktade mot fötterna. Det går även att ha händerna vinklade åt sidan, eller som jag har mina riktade rakt fram. Jag tycker det är lättast att börja i "hunden" och sedan lägger vikten på armarna. Sänk pannan mot golvet, dra in knäna och sträck dem sedan ut i luften. Se till att du spänner rumpan under övningen.

Den svåra biten blir just att lyfta benen. Det kan kännas läskigt till en början, då balansen inte alltid är med. Det kan också vara läskigt att ta sig ner från ställningen då det känns som man nästan ska göra ett "magplask". Tipset är att ta ett djupt andetag och ta ner ett ben i taget.

3 snabba tips:
1. Öva på att hålla en låg planka, för att bygga upp en bra bålstabilitet.
2. Om armbågarna glider ut kan du placera ett band mellan armarna som kan hålla dem på plats
3. Sen, såklart - kolla på youtubevideos de brukar vara duktiga på beskriva hur man går tillväga.

Gillar

Kommentarer

IP: 82.99.3.229