Kan BCAA leda till ångest och depression?

Vad är BCAA?
Du kanske har ställt dig frågan efter den enorma kosttillskottssmällen. I och med att efterfrågan har ökat har det kommit ut en explosion av varianter, vissa bättre än andra. Så vad är då BCAA? Det är grenade aminosyror som består av leucin, isoleucin och valin, som är essentiella aminosyror. Essentiella aminosyror är livsnödvändigt, eftersom kroppen inte kan tillverka det själv. Såklart kan det intas via maten som baljväxter, nötter, mjölkprodukter, kött, fisk, spirulina och spenat. Quinoa är också en källa som innehåller fullvärdigt protein och är viktigt för muskeltillväxten (såklart finns det fler källor för essentiella aminosyror).Strukturen på aminosyrorna för BCAA ser ut som en gren, därav namnet "Branched-chain Amino Acids".

Vad säger forskningen om BCAA?
Det har gjorts studier om hur personer som drabbats av cancer, ALS eller vid återhämtningen efter en hjärnskada. Cancerpatienters aptit förbättrades med tillskott av BCAA. ALS, amyotrofisk lateralskleros, (en sjukdom där musklerna förtvinas som leder till kraftnedsättning och man dör generellt inom tre år, beroende på vilken variant av ALS man har drabbats av). Det visade sig att ett intag av BCAA bromsade utvecklingen av sjukdomen. Tillskott förbättrade även återhämtningen efter en hjärnskada och kan också vara till hjälp för personer med svår leversjukdom. Även efter andra stresstillstånd som operationer, trauman, parkinson, diabetes och undernärda, har haft en positiv effekt.

Vid bristtillstånd av isoleucin har studier visat att ett intag av BCAA kan ha en positiv effekt. Ofta är tecken på brist: Trötthet, depression, yrsel, och irritation (om du känner att dessa symtom kan det vara bra att tala med din läkare, då det kan vara en annan underliggande sjukdom). Veganer eller personer med leverproblem är ofta den största riskgruppen för brister. Vid stresstillstånd behöver man ofta ökade nivåer av B6 och BCAA, eftersom stress gör att proteiner bryts ner snabbare. BCAA kan ha en smärtlindrande effekt eftersom d-leucin främjar kroppen att producera endorfiner.

Kan BCAA leda till ångest?
Det finns studier som menar att BCAA påverkar hjärnans funktion. De är speciellt tryptofan, tyrosin och fenylalanin. När BCAA ökas i blodet, framförallt från tillskott, ökar koncentrationen i hjärnan. Det gör att nivåerna av tryptofan, tyrosin och fenyalalanin minskar. Serotoninet påverkas i sin tur eftersom tryptofan är en utgångspunkt för att serotonin ska tillverkas. Studier har visat att arbetsminnet försämras, en del kände sig deprimerade och hade betydligt mer ångest. Tillskottet innehöll tryptofan, vilket inte går att jämföra med BCAA som endast innehåller tre grenade aminosyror. Andra studier har inte meddelat nedstämdhet då drycken har innehållit tryptofan, varken stämningsläget eller kognitiva funktioner påverkades. En studie där man gav kvinnor, som återhämtat sig från depression, en dryck utan tryptofan visade sig prestera bättre i kognitiva tester + att humöret inte påverkades. Studier som inkluderar män har också visat olika resultat, vad gäller kognitiva funktioner. Men som sagt, det har varit olika resultat om man känner sig mer deppig/ångest.

Det har också provats på olika diagnosgrupper, i psykotiska tillstånd och bipolär typ 1. Vid bipolär typ 1, under en manisk period, gavs placebo och för den andra gruppen 60g BCAA. De maniska symtomen minskade i det akuta skedet för de som intog BCAA och de skedde även en förbättring efter en vecka, jämfört med placebogruppen. Det har visat sig ha en positiv effekt på personer i akut psykotiskt tillstånd och kan vara en lösning i akuta maniska/psykotiska tillstånd.

BCAA tillskott innehåller proteinkällor, ofta i höga mängder. Maten innehåller också aminosyror men det tros att det är mer balanserat och att upptaget blir mer jämt, till skillnad från tillskott. Höga mängder BCAA påverkar tryptofan, tyrosin och fenylalalin, vilket kan göra att en mindre mängd BCAA tillsammans med vanlig mat kanske inte har så stor effekt.

BCAA kopplat till träning
Det finns belägg att det minskar trötthet men om prestationen påverkas är inte helt kartlagt. Det beror troligen på dagsform och psykologiska faktorer. Det är möjligt att den kognitiva tröttheten minskar vilket kan vara en tänkbar del i att träningsprestationen förbättras.

Så om du äter/dricker BCAA och upplever en negativ effekt, sänk dosen eller prova att inte äta BCAA under en tid för att se om det blir någon förbättring. Om du känner dig seg, mycket ångest KAN det vara kopplat till att du dricker mycket BCAA. Det har alltså en påverkan på hjärnan, vilket inte många är medvetna om. Man börjar ofta ta ett tillskott utan att läsa på om effekter. Företag vill sälja in en produkt så det kommer inte skriva de negativa biverkningarna, förutom "kan leda till huvudvärk" men det hittar du ofta i artiklar på deras hemsida.

Min upplevelse av BCAA
Personligen har jag upplevt en positiv effekt av BCAA, jag har provat till och från utan. Tror det kan bero på: Tränar mycket, smärttillstånd, stress, bipolär sjukdom och troligen en viss placebo effekt. Jag tycker det har haft en positiv effekt mot skakningar i kroppen, som är en biverkning av en medicin jag käkar. Det är nog väldigt individuellt hur man mår av ett tillskott och jag har provat olika varianter och vissa innehåller mycket annat, vilket inte har funkat för mig. Ofta innehåller tillskotten extra koffein, som i sin tur kan leda till mer ångest. Min upplevelse av core bcaa är positiv och jag har inte lika extrema smärttoppar och det hjälper aningen mot min kroniska trötthet!

Hoppas du fann detta lärorikt och ta hand om er!💜

Gillar

Kommentarer

Inger Hansson
,
Intressant information! För min del mår jag bäst när jag äter varierad husmanskost. Eftersom jag inte är känslig för något födoämne fungerar det bra. Att vi i familjen odlar egna grönsaker och bär borgar det för giftfria sådana. Bamsekramar !
Inger Hansson
IP: 82.99.3.229