Questbars vs Swebars - bra eller dåligt?

Innehåller affiliate-länkar

Questbars i all ära! Men hur bra är de egentligen? När ska man äta dem? Ska man äta dem alls? Jag har tänkt försöka reda ut detta "protein-bar" träsk som har blivit allt mer populärt.

En Questbar cookie dough innehåller: Proteinblandning (Vassleproteinisolat, Mjölkproteinisolat), Isomalto-oligosackarider (Probiotiskt fiber), mandlar, vatten (aqua), osötad choklad, Kakaosmör, Erytritol, havssalt, Stevia, naturliga smakämnen, Sötningsmedel (Sukralos)

Okej, som vi ser här ovan innehåller de en hel del sötningsmedel, vilket gör att blodsockret inte skjuter i höjden då du äter denna. I och med att det är en del sötningsmedel kanske man bör ställa sig frågan: Av vilken anledning äter jag denna bar? Personligen tycker jag det är ett bra "fika" eller ibland "snabblunch" om man har mycket att göra, de dagar då livet kommer emellan. De innehåller 21 gram protein per bar, vilket jag tycker är superbra - då min kost inte alltid är proteinrik.

Den innehåller vassleproteinisolat och mjölkproteinisolat, vilket gör att många som är laktosintoleranta tål denna bar. Dock har jag perioder då jag inte tål den alls, därmed får du prova dig fram! Det finns andra alternativ ute på marknaden. Den är också glutenfri - vilket är ett stort plus!

För att få en rättvis bedömning tänkte jag jämföra Questbars mot Swebars!

Swebar choklad, innehåll: vassle-/myseproteinisolat, Mörk choklad (Kakaomassa, socker, Kakaosmör, Emulgator (Sojalecitin), arom), Glukossirap, Fruktossirap, överdrag (socker, veg. olja och fett (palm, shea), Fettreducerad kakao, Skummjölkspulver, Emulgator (Sojalecitin, sorbitantristearat), arom), Mjölkprotein, Äggviteprotein, arom, Emulgator (Sojalecitin)

Den innehåller både socker, glukossirap, fruktossirap - palmfett - helt enkelt massa skit. Glukossirap har ett maximalt GI på 100, jämfört med vanligt socker som har ett GI på 70. Det finns en del forskning som pekar på att fruktossirap är en bov till bukfetma och diabetes typ-2. Kroppen bildar fetter av fruktos, triglycerider. Det går ut i blodet och lagras i fettcellerna i kroppen. Vanlig frukt innehåller väldigt lite fruktsocker, men däremot i kakor och sötsaker är ofta sprängfyllda med fruktos. Socker kan ses som ett "hälsosammare" val, då fruktos inte "passar in" i vårt system. Det ger en väldig blodsockerhöjande effekt. Jag ser denna bar mer som en "godisbar" med proteininnehåll. Att äta den dagligen är verkligen inget alternativ om du frågar mig! Den innehåller mycket mjölk - inget för laktosintoleranta. Har däremot läst på många butik-hemsidor som höjer glukos och fruktossirap - som att det skulle vara "nyttigt" och bra ifall du tränar. Det gäller att vara kritisk till vad man läser, i och med att de försöker sälja in en produkt.

Så om man jämför Questbars mot Swebars är innehållet väldigt olika. Swebars innehåller mest socker och skit. Questbars innehåller en hel del sötningsmedel men är däremot fri från glukos/fruktossirap. Jag ser Swebar som en godisbar och då får du fråga dig själv - Vad är syftet med att äta godis varje dag? Haha, menade inget illa mot Swebars - men att läsa innehållet är rätt skrämmande! Questbars kan vara en övergång - ifall du vill bli av med ett sockerberoende men samtidigt ingenting du bör äta varje dag.

Det bästa är att baka egna bars, (recept kommer framöver på bloggen) där du själv väljer ingredienser! Däremot kan Questbars vara en snabb lösning under stressiga dagar 😊 Hoppas ni tyckte det var lärorikt - och skriv gärna era tankar krig proteinbars.

Klicka på bilderna för att läsa mer:


Gillar

Kommentarer