Styrketräning VS Konditionsträning

Styrketräning vs konditionsträning

Det kommer allt mer forskning på hur bra träning är för hälsan. Sen är det såklart en balansgång mellan: Träning, vila och näringsrik kost. För om du upplever att du inte får något resultat av din träning kan du se över de andra två bitarna. Återhämtar du dig tillräckligt? Äter du näringsrik kost? Tränar du tillräckligt? För vi alla har olika ämnesomsättning, så en del kan käka mer utan att gå upp i vikt, medan andra är helt tvärtom. Det finns inget rätt eller fel med något av det, utan våra kroppar är bara uppbyggda på olika sätt. Jag hoppas ni inte ser styrketräning VS konditionsträning, eftersom båda delarna är viktiga av olika skäl. Kort och gott ökar konditionsträning syresättningen medan styrketräning stärker musklerna! Det finns såklart en massa fördelar med träning och här är några hälsoeffekter:

1. Depression och ångest motverkas! Det är både serotonin och noradrenalin som ökas vid träning, vilket motverkar ångest och depression. Du kanske inte ens behöver anti-depressiva ifall du rör på dig mer! = Du blir gladare av träning

2. Din kondition förbättras! Du kommer därmed ha mer energi och orka mer i din vardag! = Du blir piggare
3. Energiförbrukningen ökar! Det motverkar viktuppgång = Du kan äta mer mat

4. Ökar insulinkänsligheten! = Bra för diabetiker

5. Muskelstyrkan ökas! Det stärker även skelett, leder, ligament som gör att vi orkar lyfta tyngre utan att skelettet påverkas samt att kroppen orkar stå emot fysiska påfrestningar.

6. Minskar risk för en rad olika sjukdomar! Ex. hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, depression och alzheimers!
7. Sover bättre! I och med att kroppen producerar mer endorfiner, serotonin och dopamin kommer du ha lugnare nätter att se framemot!

8. Dämpar inflammationer! Är bra för dig som lever med smärta då det fungerar både smärtlindrande och inflammationsdämpande.

Konditionsträning

Konditionsträning är nyckeln till fettförbränning! Viktigt att tänka på att om man svettas hårt, att äta mer av: Järn, kalium, natrium men särskilt magnesium! Personligen äter jag en allsidig kost där jag inte utesluter fett/kolhydrater/proteiner. Men en del gör det av medicinska skäl, eller andra anledningar. Se vad din kropp mår bäst av!

Konditionsträning är bra för blodcirkulationen, ökar ämnesomsättningen och motverkar depressioner. Det är för att "måbra-hormoner" som serotonin, dopamin och endorfiner utlöses i hjärnan. Vilket får oss att helt enkelt må bättre! Ju bättre kondition du har, desto högre blir din fettförbränning = Mer mat!! Syreupptaget blir bättre vilket är bra för musklerna och förbränningen av fett ökar! Blanda gärna högintensiv träning med lågintensiv träning! Lågintensiv tar energi från kroppsfettet. Högintensiv tar energin från glykogen, främst från musklerna. Läs gärna mitt inlägg om: Högintensiv träning

Styrketräning

Styrketräning stärker kroppen, bygger muskler och ökar ämnesomsättningen samt förbränningen! Du minskar risken för benskörhet, förbättrar insulinkänsligheten - vilket är perfekt för dig som ligger i riskzonen för diabetes typ-2. Blodtrycket och blodfetterna förbättras också med hjälp av styrketräning. Ät protein! Det stimulerar fettförbränningen. Jag har massa härliga, proteinrika recept under fliken "recept"

Även styrketräning är bra för människor som lever med ångest och depressioner. Det är samma "måbra-hormonerna" som ökas - serotonin, dopamin och endorfiner. Styrketräning ökar även efterförbränningen, mer än konditionsträning. Det höjs ca 1-2 dygn efter ett styrkepass. Alltså: konditionsträning bränner med under själva träningen, medan styrketräning har högre efterförbränning. Att stretcha efter passen kan förbättra muskeltillväxten och minska träningsvärk!


Så, fortsätt träna - men variera styrka och kondition för bästa effekt :-)

Gillar

Kommentarer

Inger Hansson
,
Tummen upp för ditt kunniga och informativa inlägg. Det märks att du vet vad du skriver om. Jag har skottat av taket på vedförrådet och fått både styrke och konditionsträning. Dessutom fick jag andas ren luft och lapa sol så det blev "fyra flugor i en smäll". Kramar !