Yes, ät mer jordnötssmör!

Innehåller affiliate-länkar

Heej! Hur mår ni idag? Jag har känt mig rätt nere. Hade väldigt mycket biverkningar av mediciner igår och varit allmänt på dåligt humör. Idag är det däremot bättre, biverkningsbiten i alla fall! Fick ha ett pepptalk med min pojkvän igår, så att framtiden ska kännas lite ljusare. Jag vet, jag har rätt dyster syn på livet generellt och blir lätt uttråkad samt förstår ibland inte riktigt poängen. Man är inte alltid på topp! ;-)

Så idag tänkte jag, återigen, tipsa om jordnötssmör! Vad är hälsofördelarna? Vilket jordnötssmör ska jag välja? Hur använder jag det?

Vilket smör ska jag välja?

För det första är inte jordnöten en nöt, utan en baljväxt. Den är rik på bra fettsyror och näringsämnen. För att vi ska ha en fungerande förbränning behövs bra fetter och såklart är den bästa kombon att variera jordnötssmör med andra nötsmör/nötter för bästa resultat. Det du ska undvika är luriga förpackningar som är fyllda med socker, ex. snickers, skippy och andra godisar som du hittar bland lösgodiset. De innehåller ofta dåliga salter, härskande oljor och mycket energi. Såå nu när du har koll på vad du ska undvika - vad ska du då välja? Välj ekologiskt jordnötssmör med mycket jordnötter. Ex. så innehåller Garants 99,3 % jordnötter och de andra procenten är havssalt. Hur bra är inte det? Dessutom är den gudomligt god (och prisvärd)!

Ett annat tips på ekologiskt jordnötssmör med fantastisk smak är: Kung markattas och från Monki samt Urtekrams  (länkat namnet så du hittar <3)

Fördelar med jordnötssmör

- Jordnötter innehåller enkelomättat fett. Enkelomättade fetter är bra för att det gynnar det "goda" kolesterolet HDL, och minskar det dåligt kolesterolet LDL som i sin tur skyddar mot hjärt och kärlsjukdomar! Du kan läsa min förklaring om HDL/LDL: HÄR

- Innehåller massa viktiga vitaminer och mineraler! E-vitamin, B-vitamin, järn, kalium, fosfor, magnesium och zink. Kortfattat är det viktigt för muskelfunktionen, blodkroppar, produktion av kroppens egna proteiner och transport av syre samt bra för immunförsvaret!

- Proteinrikt - Protein är bra för att öka dopaminhalten - dopamin ökar motivation, uppmärksamhet, det är viktigt för att kunna känna glädje och gör att du känner dig piggare. Dopaminhalten ökas även under träning.

- Innehåller aminosyran tyrosin, som behövs för att bilda hårpigmenten melanin. - Hett tips för hårvård! Tyrosin är en icke-essentiell aminosyra som är viktigt för produktionen av ex, dopamin.

- Högt fiberinnehåll! Fibrer ökar mättnadskänslan och håller blodsockret lågt!

Det här är bara några av hälsofördelarna med jordnötssmör och om du vill läsa mer finns det många intressant studier! Annars så innehåller jordnötssmör ganska mycket kalorier (ca 600 kcal per dl) och bör därmed ätas med måtta. Men 1 - 2 matskedar om dagen är bara bra för hälsan💜 Släng ner en matsked i din smoothie eller använd i bakning, på kvarg/gröten eller på äpplen! Det är även gott i vissa maträtter - så prova dig fram! Anvädningsområdet är enormt. Även ett bra tips till dig som vill gå upp i vikt!

Gillar

Kommentarer

Inger Hansson
,
Med din kunskap om mat och hälsa skulle du kunna vara dietist. Kramar!
Inger Hansson
IP: 82.99.3.229